Gamenieuws Reviews/Previews Cheats Forum Nieuwsarchief Crewleden Contact

MobPlace.nl

Reageren op onderwerpStart nieuw onderwerpStart poll

> Review: Skate. (PS3)
Thomas Anten
Gepost op: 23-09-2008 13:53
Citeer Bericht

Trouw genoot Yvonne!

Groep: GN Nieuwsredactie
GN Pets: 0
GN Store Punten: 446110
Member ID: 976

Een spel genre dat mij altijd getrokken heeft! Neem bijvoorbeeld de Tony Hawk series, goede muziek, perfecte besturing en dope Verts en Streets. De combo's die niet altijd goed gaan maar wanneer geslaagd, je er echt versteld van staat dat je zoiets hebt klaar kunnen spelen!

user posted image

Mijn ervaring ingame:

E.A. is er weer in geslaagd om een pracht game de markt op te trappen. Deze skateboard game is duidelijk realistischer dan de T.H. Series. De intro van het spel begint, een skater die midden in een op name is aangereden en met spoed vervoert en opgelapt word in het ziekenhuis. Reizend van punt A naar B word ik voorgesteld aan de personen die ik mogelijk in het spel nog tegen kom, karakters als Paul Rodriguez “Bestuurder Ambulance”, Big Black en Rob Dyrdek “Passerende fietsers” en Mark Gonzales “Chirurg”. Tijdelijk haalt een mooie zuster mij uit mijn slaap en vraagt mij om ‘wat’ gegevens waarop ik mijn eigen karakter moet maken. Met in mijn achterhoofd een foto van Wytze, maak ik een ver uit zijn postuur geschoten skater, paarse jogging broek met licht bruine hoge Nike’s. Na dit alles dompel ik weer in slaap. Ik word uit mijn coma gehaald, na een vreselijk operatie achter de rug, en krijg te horen hoe dat we weer aan de bak moeten. Vrij duidelijk word mij uitgelegd dat de map het belangrijkste onderdeel is in het spel, aangegeven op de map staan bijvoorbeeld de beste plaatsen om te skaten: “Downtown” heeft namelijk de beste rails om te grinden, “Old Town” een skatepark, “The Res” veel verkeer en goeie heuvels. Central Community in “Suburbs”, dat is waar ik begin.

Het feest kan beginnen!

user posted image

Wat ik opmerk is dat ik het spel vanuit een geheel andere camerahoek te zien krijg, laag bij de grond, maar ook het gebruik van het “fisheye lens” effect word voor mij duidelijk dat het hier gaat om het na bootsen van een Skatevideo! Al gauw word mij uitgelegd hoe de besturing werkt en merk dat het gebruik van de ‘thumbsticks’ vooral van belang is. Het is voor mij allemaal maar nieuw: realistisch, camerahoek en een geheel ander gebruik van de controller. Na een aantal minuten gevloek, gezucht en gezweet heb ik het daadwerkelijk onder de knietjes. Het valt toch wel allemaal mee, al gauw heb ik de wat straten afgeskate waarnaar ik mijn terugkeer inzet naar Central Community. Eenmaal aangekomen bij het knipperende indicator op de map, staat er een skater te wachten die mij mijn eerste opdracht geeft, genaamd ‘S.K.A.T.E.’. Jij moet foutloos een truck doen die hij moet na doen (foutloos: logisch). Lukt dat niet, krijgen ze een letter. De letter S, 5 in totaal te verzamelen: SKATE. Wanneer je alle letters hebt verzameld, ben je uitgeschakeld. Central Community staan meerdere skaters die basic opdrachten voor je hebben zoals het na doen van combo’s, wat grind werk, een race enz. enz. Je bent niet verplicht om al die opdrachten te vervullen.

Ik kon niet wachten en ging al snel wat freeroamen en skate van heuvel naar heuvel en park naar park.

user posted image

Al gauw skate ik over verboden terreinen en gaat het mij elke keer 50 dollar kosten als je gepakt word door een bewaker en van je skateboard gebeukt word. Ik skate verder en kom erachter dat er verborgen spots zijn in San Van (de handleiding geeft aan 20 verschillende) die te veroveren vallen. Dus heb nog veel te doen. Jij moet boven de minimaal aangegeven score zitten als je plek op jouw naam wil hebben staan. Als je dat goed doet, krijg je er een smak geld voor.Waarom geld? Daar heb ik het later wel over!
Wat een van de andere opvallers is dat als je grind of een manual uitvoert je jezelf niet hoeft bij te sturen zodat je in balans blijft, erg gemakkelijk. Je kan dus makkelijk, wanneer je in ‘The Res’ bent en goeie heuvels zijn, een minuut of 2/3 een manual volhouden.

user posted image

Natuurlijk draait het spel over het worden van een professionele skater, dus het verdienen van geld. Geld kun je verdienen door het winnen van contests, photoshoots, beheren van spots….. Met het geld dat je dan verdiend hebt kun je je uitrusting uitbreiden (als je je gewenste outfits, decks en/of accessoires vrijgespeeld hebt) door bijvoorbeeld een nieuwe board te kopen, wat verfijndere wieltjes, een pet en een nieuwe broek. Of een zonnebril…

Naar maten je alle ‘hidden spots’ hebt gevonden en owned, krijg je er een legioen aan opdrachten bij en worden al snel aangegeven op de map. O.a. photoshoots, Jamms en andere sessies. Leuk Leuk Leuk!

Het skaten tegen vrienden, multiplayer, is ongeveer hetzelfde als skaten tegen een character in de game alleen geef je de kans aan je vriend jouw te verslaan (of juist niet!). Aan de multiplayer optie zijn een aantal modes toegevoegd zoals ‘S.K.A.T.E.’, alhoewel ik wel de mutiplayer-free-skating mode mis. Spot Battle is ook een vermakelijke mode, zorg ervoor dat je binnen een tijd zoveel mogelijk punten bij elkaar hebt gehaald, waarbij je de spots voor je kan winnen. Je hebt 3 pogingen om dit te doen zonder te vallen, want dan is de beurt aan een ander. Helaas ben ik nog niet online gaan spelen, want vond het er nog niet spannend genoeg voor (en heb naar mijn idee de controls nog niet goed in de vingers).

Details:

Grafisch: 7.5
Als ik naar de TH seriers kijk is dit toch wel een hele verandering! Het fisheye-lens effect, de hoek waaaruit jouw personage te zien is, voorbij rijdende auto’s, passerende voetgangers en rond scheurende skaters mogen niet baten. Alles ziet er op en top en verzorgd uit, zelfs het stof dat van je wieltjes afkomt als je neerkomt en zo ook de schaduw die je volgt.

Geluid: 8
E.A. heeft weer een hele hoop goeie trax verweven in deze titel, echt goed! Ook de klappen op het asfalt die je maakt en de ollies die je land lijken om de hoek te gebeuren, erg goed. Realistisch is ook dat je de voetgangers hoort telefoneren en skaters die je tegenkomt elkaar begroeten.

Besturing: 8
Wennen, wennen en nog eens oefenen. Geen button smashing meer zoals andere games maar het duimen gedraai. L3 en R3 zijn de grote hoofdrolspelers in deze game. R3 voor de controle over jouw board en de linkse over je lichaam.

Overig:
Het spel zit heel erg goed in elkaar. Ik ben echt blij dat het geen knoppen gedruk meer is, dat maakt alles zo makkelijk! Over dit systeem is even over nagedacht en is uiteindelijk tot iets heels moois gevormd. Zoals E.A. het over wilden laten komen: Alsof je zelf op een board staat, volledige controle. Zo word het net even wat moeilijker om de opdrachten te behalen die je voorgeschoteld krijgt.

GameNerd.nl Score:

78%

Grootste pluspunten:

- Ondanks de geheel andere hoek waarin het gefilmd is
- Goede muziek, vette effecten en erg realistisch
- Besturing is wennen, na een beetje oefenen erg handig en zeker ook makkelijk

Grootste minpunten:
- Begint na een half uur spelen erg te vervelen als je door het begin heen bent (Zie volgende punt)
- Je bent erg aan je lot overgelaten, het kan lang duren voordat je een spot of opdracht gevonden hebt. Lang leven de Guides/ walkthroughs!
- Geen freeroaming in splitscreen (multiplayer)
- Over elk uitstekende rand(je), drempel(tje) of goot(tje) (dat je vaak te laat ziet) val je vrijwel altijd.

Uitgegeven op: Playstation 3, Xbox360
Getest op: Playstation 3
Uitgever: E.A.

--------------------
user posted image
Wytze van der Veen
Gepost op: 23-09-2008 22:03
Citeer Bericht

Oppernerd

Groep: GN Sitemanager
GN Store Punten: 554840
Member ID: 2

Prima prima prima! Mooie review Thomas, ben trots op je!

Leuk ook dat ik in je achterhoofd zit. Denk je veel aan me? biggrin.gif
Thomas Anten
Gepost op: 24-09-2008 11:58
Citeer Bericht

Trouw genoot Yvonne!

Groep: GN Nieuwsredactie
GN Store Punten: 446110
Member ID: 976

Elke dag!

Dit is echt een bijzonder goeie game. Had zelf niet gedacht dat het mij zo zou bevallen!

Tof!

Kan niet wachten op Skate. 2!!!

(P.s. Geruchten gaan rond dat het op 14-02-2009 ter verkoop word gebracht. Alhoewel GP aangeeft "1st half 2009 ".)

--------------------
user posted image

|Onderwerp Opties| Reageren op onderwerp Snelle reactieStart nieuw onderwerpStart poll

[ Script Execution time: 0.0437 ]   [ 13 queries used ]   [ GZIP Geactiveerd ]